Lezing “Agnes van den Brandeler”

We hebben kunsthistorica drs. Frederike Upmeijer bereid gevonden om voor belangstellenden een lezing te verzorgen over het werk van Agnes van den Brandeler.

Frederike Upmeijer is bekend van de door haar verzorgde cultuur en kunstreizen voor o.a. de Vrije Academie, NRC en Pied a terre. Daarnaast verzorgt zij cursussen en lezingen.

Graag biedt Cultuurfonds Vorden de unieke en eenmalige kans om een lezing van Frederike over het werk van Agnes van den Brandeler bij te wonen.

De lezing vindt plaats op zaterdag 20 juli 2019 om 14.30 uur in het Kulturhus in Vorden. Na afloop van de lezing is er gelegenheid de kunstwerken in het MAS te bekijken.

Toegangskaarten a € 10,- zijn te koop bij Bruna in Vorden, Raadhuisstraat 20.

U kunt ook kaarten reserveren door € 10,- per kaartje over te maken op rek. NL80RABO01426.68.931 t.n.v. Cultuurfonds Vorden onder vermelding van “Agnes van den Brandeler”. Bestelde kaarten liggen dan bij de entree op naam voor u klaar.

(een kopje koffie/thee is bij de prijs inbegrepen).

Van 6 juli t/m 6 september 2019 zijn de schilderijen en iconen van Agnes van den Brandeler te zien in het Museum voor Achterhoekse Schilderskunst (MAS) in Vorden.

Jonkvrouwe Agnes van den Brandeler werd op 18 oktober 1918 in Den Haag geboren als oudste kind van ir. W.C.Q. van den Brandeler en Hillegonda baronesse van Randwijck.

Ze trouwde op 2 augustus 1963 met haar neef, jonkheer ir. A.L. van den Brandeler.

Ze overleed 15 maart 2002 op ‘Het Hof’ in Hengelo (Gld.)

Het drukke sociale leven dat de familie in Den Haag leidde stond Agnes al snel tegen. ‘s Zomers ontvluchtten de Van den Brandelers de stad om naar Rossum te gaan, waar haar moeders familie een buiten bezat.

Haar ouders stimuleerden haar artistieke ambities, maar toen ze aangaf een carrière in de kunst te ambiëren stuitte dat op grote bezwaren, met name bij haar vader.

Desondanks schreef ze zich toch in bij de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en werd uit het ouderlijk huis gezet.

Om de Haagse society te ontlopen bracht ze lange periodes door in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Italië, die ze financierde door de verkoop van werk en de verdiensten voor haar illustraties voor kinderboeken en dagblad Het Vaderland. Tussen haar reizen door woonde ze in een klein huisje aan het hofje De Mallemoolen in het Haagse kunstenaarskwartier.

Uit -latere- interviews blijkt dat haar liefde voor het weidse rivierenlandschap en de rust van de Achterhoek al vroeg ontstaan is. In 1973 betrekt ze met haar man Het Hof in Hengelo, het voormalige burgemeestershuis, dat vrijkwam na het overlijden van haar ouders (in 1970 en 1971).

Hier was eindelijk voldoende ruimte voor twee ateliers: één voor het figuratieve werk en één voor haar iconen.

Er kwam een einde aan de vele buitenlandse reizen en Agnes liet de -door haar ouders streng formeel aangelegde- tuin verwilderden tot een romantische wildernis met slechts wat opengehouden paadjes.

Toen haar mobiliteit afnam, vond ze in het uitzicht vanuit het huis inspiratie.